יום שבת, 5 בדצמבר 2009

משחקים לימודים

כשחשבתי מה הנושא שעליו אדבר השבוע בבלוג מיד עלה במוחי הנושא שעליו אנחנו לומדים בסמסטר "משחקים לימודיים " – המשחק ככלי לימודי .

מהו משחק?
משחק הוא תופעה נפוצה וידועה לכול, אך יחד עם זאת קשה מאוד להגדיר מהו משחק. המשחק מלווה אותנו החל מגיל ינקות, בהמשך בהיותנו ילדים ואינו פוסח אף על בני אדם מבוגרים. לפי עדותם של חוקרי התנהגות ולפי ההתבוננות הפשוטה של כולנו גם אצל מקצת בעלי החיים ניתן לצפות בתופעה זו של משחק. מאחר שלא תמיד ברורה האבחנה בין משחק לבין מה שאינו משחק קיים קושי בהגדרת המונח. (רפי, 1984).
אציין שהפעם הראשונה שבניתי משחק לימודי היה בהתחלת דרכי כמורה, (לפי כ- 10 שנים ) רציתי ללמד אחרת, ללמד בדרך חוויתי ומהנה. כשהמטרה הראשית העמדה בפני היא
לגרום לתלמידים להבין טוב יותר את החומר הלימודי תוך כדי חוויה והנאה.
בשיעורים הראשונים במסגרת הקורס המרצה, מיקי רונן חשפה בפנינו את כל היכולת הלימודיות שאפשר להוציא ממשחקים בכלל וממשחקי קלפים בפרט.
הרגשתי שכל ההתלהבות שהייתה לי כסטודנטית מהכלי הלימודי "משחק " חוזרת אלי, רק הפעם כמורה עם ותק וניסיון של מספר שנים. אני מרגישה שיש לי את הבשלות והיכולת להבין את עוצמת הכלי הלימודי שעומד בפני, בצורה הרבה יותר טובה ולכן הרגשתי שהפעם השימוש בו יהיה הרבה יותר יעיל .
חשוב שאציין שהמקצועיות של המרצה והמומחיות שלה בנושא גרמה לי לראות ולבחון כל משחק בעין מקצועית יותר, להכיר בצורך של המורים וגם של התלמידים לגוון, את תהליך ההוראה והלמידה.
והכי חשוב לכוון את מטרות המשחק כמשחק המעורר ערנות מחשבתית, המאמן שפיטה הגיונית, המחנך לריכוז ולפיתוח רעיונות חדשים לטובת למידה בכלל ולמידה של נושא המוגדר כקשה להבנה בפרט .
כשמטרת העל היא שכל היתרונות ההלו יושגו בדרך חוויתית ומהנה.

השנים הגדרת המשחק התפתחה...
גולדברגר (2003) סבור כי המשחק הינו פעילות מהנה, המתבצעת על ידי חוקים וכוללת שני משתתפים או יותר. פעילות זו מאפשרת תהליך, היוצר אינטראקציה בין המשתתפים. בהתייחסו למשחק החינוכי, סבור גולדברגר כי המשתתף מפיק שתי מטרות עיקריות: האחת, הינה מטרה משחקית המזכה בתגמול עם מטרה ערכית חינוכית, והשנייה הינה תהליך של הנאה בחינוך ובלמידה. במסגרת המשחק רוכש המשתתף שליטה בכשרים ובמיומנויות ספציפיים, המוערכים על ידי המפתחים והמפעילים של המשחק כחשובים להתפתחותו.
בשלב זה אני אלך לבנות את המשחק שלי בתחום הלימודי שבחרתי,בפוסט הבא בנושא אדווח אם אכן המטרות שהצגתי הושגו.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

השילוב של משחקים בהוראה לגיל הרך יכול לעזור מאוד בשמירה על התעניינות התלמידים.