יום שבת, 26 בדצמבר 2009

בין שמרנות לקידמה

בימים אלו שאני שוקדת על כתיבת הסמינריון . תוך כדי שוטטות, המשפט "בין שמרנות לקידמה" נגלה מספר פעמים לנגד עיני. נזכרתי שגם מר' גדעון זיילר מנכ"ל אילירנינג הזכיר והתייחס למילים הללו בכנס תקשוב האחרון שהתקיים במכללה.
אם כך שוב תהיתי מהי טכנולוגית למידה בימינו?
האם הכוונה ל:
• ללמידה סיכרונית .
• א -סיכרונית,
• ניהול למידה .
• ניהול ידע- תמיכה יום יומית בלומד
או לשילוב של כולם יחדיו.
אם מסתכלים עשר שנים אחורנית קיים BAZZ גדול. בעבר השימוש בלומדות נחשב כקידמה. אך, מהר מאוד הבינו כי השימוש בלומדות לא הוביל להצלחה המצופה, הלומדות לא שינו את אופי הלמידה אלא הן פשוט תעדו ידע של שיעורים פרונטלים. לכן כניסתן למערכת נחלה כישלון היות והן לא ממש נתנו את המענה המצופה.
בארבע חמש שנים האחרונות אנו רואים ויכולים להעיד על שינוי. הטכנולוגיה אכן הכניסה דרך חדשה, כבר אפשר להגיד שהיא אכן שידרגה את עולם החינוך וגם בעלת ערך מוסף. כבר ניתן לראות את הדינמיקה שמשתנה בתדירות מאוד גבוהה, קיים צורך בפתרונות בטווח קצר, סביבות עבודה גמישה וגם חל שינוי בצורכי הלמידה. היום הדור הצעיר המכונה דור ה – Y . דור הזה פילח את האוכלוסייה לדורות .דור שהטכנולוגיה התפתחה יחד איתו ודור שנולד לעולם החדש. דור ה – Y מבין, קולט ומבצע מהר יותר , מה גם שהוא יכול ללמוד בסביבה מלאת גירויים נוספים.דבר הנחשב בדור הקודם כבלתי אפשרי.
אם כן אנסה לחזור לשאלה בראשית העמוד " מהי טכנולוגית למידה בימינו?
אם הבנתי נכון טכנולוגית למידה בימינו היא היכולת של הלומד להשתמש בטכנולוגיה בכל זמן ומקום ללא הגבלה, בהתאם לצרכיו ולכל צרכיו ולגרום לו להיות לומד עצמאי.
- לשבח את הקיים.
- ללמוד בלי לפגוע באפקטיביות.
- להרחיב את קהל הלומדים.
- להגדיל את אפיקי הלמידה.
הכי חשוב !
להוביל את עולם הלמידה להיות תומך ביצוע, להכיר בעובדה כי הטכנולוגיה מעצימה את היכולות של בני האדם.

2 תגובות:

חט"ב עידנים אמר/ה...

סלעית,
אני מסכימה עם מה שכתבת על הטכנולוגיה היום בהקשר של למידה, אני רוצה להוסיף, שהיום, בעידן המידע, כאשר מבנה הידע השתנה, והוא נתפס אחרת, הטכנולוגיה היא זו שנותנת לכך מענה בצורה של ייצוגי ידע, ואם נדע לייעל את מהלכינו בעזרת הטכנולוגיה נייעל גם את הלמידה.

הבלוג של סלעית אמר/ה...

חני
אין ספק שמבנה הידע השתנה.
אני מסכימה בהחלט עם המשפט האחרון שלך.
תודה על תגובתך.