יום ראשון, 31 בינואר 2010

קהילה לומדת


זהו מונח שנתקלתי בו מספר פעמים במהלך הלימודים שלי והיום אני מוצאת לנכון לדבר עליו. "קהילה לומדת ", היא קהילה שבה מתקיימת פעילות לימודית תחת נושא מסוים, הקהילה מורכבת מקבוצת אנשים בעלי עניין משותף ועוסקת בהחלפת ידע ועיבוד מידע ויוצרת תהליך חינוכי קבוצתי של בניית ידע.
לקהילה לימודית חמישה שלבים עיקריים:
שלב ראשון גיבוש הקבוצה (forming) – זהו השלב הראשון העוסק בהכשרת הקרקע. ממשחקי הכרות, דרכי התנהגות ועד הבהרת ציפיות של כל חברי הקבוצה.
שלב שני : הסערות (storming) – שלב בו מדברים ומבהירים את דרכי התנהגות , מסבירים על לקיחת סיכונים, ויכוחים, סמכויות ומתחילים לדבר על סמני התנהגות נפוצים כגון: עימותים, שקט, הסחה מהנושא , תוקפנות ועוד.
שלב שלישי : שלב קבלת הנורמות (norming) - בשלב זה מתחילה ההבנה ההגעה לאחדות לגיבוש והיכולת לעבוד ביחד כקבוצה הכוללת תחושת שייכות של כל אחד מחברים לקבוצה.
שלב רביעי : שלב הביצוע (performing) – מתחילה העבודה העצמית של כל אחד לאחר מכן עבודה קבוצתית תוך בניית אמון , מיקוד, יכולת לדון ולפתור בעיות.
שלב חמישי : שלב הפרידה (adjourning)- המשימה הגיעה לסופה , חברי הקבוצה הגיעו ליעד ועכשיו כל אחד מסכם את התהליך בצורה של רפלקציה.

במסגרת לימודי הקמפוס שדברתי עליו באחד מהפוסטים הקודמים ,התלמידים שלי בכיתה נמצאים היום בשלב הרביעי, הם בעצם בשלב הביצוע. השלב שבו כל אחד צריך לדעת לתת מעצמו וגם לדעת איך לאחד את הדברים של כל חברי הקבוצה יחד לעבודה אחת. כך, על קצה המזלג סיפרתי על תהליך החקר כקהילה לומדת של תלמידי( וגם מצאתי לי נושא לפוסט אחרון ) את המשך הדיווח והליווי אעשה במסגרת הסמינריון.
לסיכומו של עניין קהילה לומדת היא נושא רחב, גדול ונכון להיום מתחיל לתפוס מקום מכובד במערכת החינוך בכלל ובכיתתי בפרט, כפי שציינתי קודם ילדי כיתתי בימים אלו שוקדים על עבודתם שהתוצר הסופי שלהם הוא כתיבת ערך בויקי תחת הנושא "שוויון בין המינים". קהילה לומדת ,עבורי היא נושא הנועל לי את הבלוג ומצד אחר הוא נושא הפותח לי סוג של למידה חדשה שחלה בכיתתי, עליה אני מדווחת ומרחיבה בסמינריון שלי .

אין תגובות: